”Puristettu aika pakahduttaa katsojan kauneudellaan.”
”Tanssijoiden fyysinen suorituskyky tuntuu äärimmilleen viritetyltä.”
”Visuaalisesti Puristettu aika on pakahduttavan hieno. Vespa Laineen valot ovat jo sellaisenaan elementti, jonka vuoksi teos kannattaa nähdä.” – Suvi Satama, Turun Sanomat 8.9.2024
Suuren suosion saanut Fern Orchestran esitys pohjautuu Itämerestä kairattuun sedimenttinäytteeseen ja siitä analysoitavaan DNA-materiaaliin. Itämeren pohjanäyte työskenteli Brinkkalan galleriassa Turussa huhti-toukokuussa 2024 näyttelyssä Hidden Archives ja sävelsi teoksen; siitä saatu DNA-partituuri toimii esityksen muotona. Kyseessä on tiettävästi ensimmäinen Itämeren säveltämä teos. Esitys on vedenalaista aikaa, rytmiä ja historiaa pisarasta valtamereen, mikrosta makroon aikajänteen ulottuessa jääkaudesta nykyhetkeen. Kollektiivi on tutkinut töissään mikro-organismeja jo aiemmin esityksissä Mareld (2020), Love Between Species –happening (2023) ja Vedenjakaja (2023) samalla popularisoiden tiedettä ja sen tuloksia.
”Med ”Pressad tid” har hon (Laine) och hela teamet i konst- och vetenskapskollektivet Fern Orchestra överträffat sig själva, fött det som br (dans)föreställningar ska: tankar på nya perspektiv, ett nödvändig igångsättande, livslust.” – Ann-Christine Snickars, Åbo Underrättelser 10.9.2024
Ensivaikutelman läpi astuminen;
Until now you never really seen the world you live in.
Useat mikrolevät vaipuvat merenpohjaan leposoluiksi kukinnan jälkeen. Siten niitä löytyy sedimenttikerroksista ja vuosisatoja vanhoja hautautuneita soluja on herätetty laboratorio-oloissa. Mikro-organismien DNA:n analysointi auttaa tutkijoita mallintamaan mennyttä ja tulevaa. Teos paljastaa näkymättömän ja avaa solujen haamut; vedenalainen sedimenttiydin on nuotti, partituuri, sävellys – monimuotoisuuden sinfonia. Sedimenttiydin on puristettua aikaa ja sisältää enemmän tietoa kuin puun vuosirenkaat. Se on toistoa, elvytystä ja aikamatka, jossa ajan luonne tulee näkyväksi. Puristettu aika on ylistys DNA:lle ja sille, miten kaikki liittyy kaikkeen: se kääntää Itämeren pohjan kollektiivisen muistin näyttämölle. Esitys yhdistää nykytanssi- ja sirkuselementtejä, valo- ja äänitaidetta sekä sisältää piilotettuja salaisuuksia.
”Merenalinen maailma imaisee katsojan sisälleen ja esiintyjien elekieli ja Itämeren musiikki kertovat kaiken oleellisen.”
“Parhaimmillaankin kuvat, sanoista puhumattakaan, tavoittavat vain kalpean aavistuksen teoksen huikeista näkymistä.” – Yökukkujan Sekalaiset -blogi, 25.9.2024
#kaikkipaitsifotosynteesionturhaa
Esityksen lipputulot lahjoitetaan luonnonsuojeluun. Siksi lippukategorioita on neljä, joista voi valita omansa: katsoja, tiedostava, vaikuttaja ja toimija. Lipun hintaan sisältyy Turun joukkoliikennelippu, joka on voimassa esityspäivänä kolme tuntia ennen ja esityksen jälkeen kaksi tuntia. Esityksessä käytetään kolmea kieltä: suomi, ruotsi, englanti. Seuraaminen ei kuitenkaan vaadi kielitaitoa, vaan sisältö soveltuu monikieliselle yleisölle.
”Tämä on niitä teoksia, mihin suosittelisin viemään tanssi- tai yleensä taideskeptisen tuttavan tai teinin. Vihjaa ainakin jälkimmäiselle meribiologi Conny Sjöqvistin henkiin herättämistä leväzombeista, istuta hänet keskelle eturiviä ja johan on kumma, ellei leuka loksahda ja jonkinlaista innostusta ala ilmetä.” – Yökukkujan Sekalaiset -blogi, 25.9.2024