Sanoituksia sydän apposellaan
Painoarvoa ja voimaa aiheisiin Susannan mukaan tuo oma elämänkokemus ja harmi siitä, ettei naisten asioista ja hormoneista vieläkään puhuta julkisesti tarpeeksi.
Susanna, mitä kautta tulit mukaan Kysy siskoilta -esitykseen?
Ystäväni Satu (ohjaaja Rasila) soitti minulle joskus puolitoista vuotta sitten ja pyysi tähän produktioon sekä sanoittajaksi että näyttämölle, jonne haluttiin eri ikäisiä naisia. Siitä lähtien me ollaan Satun ja Annan (säveltäjä Kähärä) kanssa kehitelty ideoita eteenpäin yhteisissä mökkiviikonlopuissa ja Whatsapp on laulanut.
Eli lähdit varauksetta mukaan?
Ilman muuta! Hormonien vaikutus naisen eri elämänvaiheisiin on tähän ikään mennessä ehtinyt pyöriä mielessä PALJON.
Mikä on sinusta Kysy siskoilta -esityksen tärkein sanoma?
Kun teimme taustatyötä, huomasimme, että naiseutta käsittelevälle esitykselle todellakin on tilausta. Ihmiset kiljuivat riemusta siitä kuullessaan, koska hormonien, iän ja ulkoisten paineiden vaikutuksista naisten elämään ei puhuta tarpeeksi. Ja kyseessä on kuitenkin koko naisen elämän läpäisevä teema. Siitä pitää voida puhua!
Olet sanoittanut esitykseen 12 eri aiheista biisiä, mistä ammensit lyriikoita?
Kyllä suurin osa on tullut ihan omista kokemuksista ja jaetuista tarinoista. Satu myös keräsi aiheita kohtauksiin somessa. Minulle sanoitusten tekeminen on kuin lihaliemen kokoon keittämistä. Siinä tiivistetään, kunnes jäljelle jää vahva maku. Esityksessämme kohtaukset usein päättyvät lauluun, joten niiden pitää “naulata” asia.
Mikä kappaleista on sinulle itsellesi läheisin?
Se vaihtelee, koska musa on todella hienoa, sävellyksissä on minusta nerokkuutta. Äitien ketjussa on kohonnut suosikiksi, sillä sen sklaala lapsista mummoihin on niin laaja. Ja siitä kumpuaa jotain arkaaista jatkumoa, mikä on tärkeää ihmiselämässä. Toinen, mikä tulee nyt mieleen, on Tyhjä huone, joka kertoo lapsen menettämisestä. Nämä kappaleet ovat tyyliltään ihan erilaisia, Äitien ketjussa on iso, iso biisi ja Tyhjä huone enemmän kuin kehtolaulu. Ja näiden koskettavien kappaleiden rinnalla on sitten paljon huumoriakin, kuten voi päätellä, kun biisilistalta löytyy esimerkiksi Kuukautistango.
Onko sinulla yleisesti ottaen jotain voimabiisiä?
On niitä pari. Toinen on virolainen kansanlaulu Anna valoo ja toinen on Michel Legrandin hieno You Must Believe In Spring. Sen sanoma Mikko Koivusalon suomentamana valaa uskoa siihen, että aina se kevät kuitenkin koittaa.
Millaista on ollut treenata esitystä Turun Kaupunginteatterissa?
Intensiivistä on ollut ihan syksyn alkumetreiltä asti. Meistä tuli jo ensimmäisenä harjoitusiltana tiivis ryhmä, jossa kaikki kuuntelevat ja uskaltavat puhua. Tällä hetkellä keskitymme kohtauksien hiomiseen näyttämöllä. Apuna isoissa numeroissa meillä on koreografi Sonya (Lindfors), joka tuo esitykseen energiaa tanssin keinoin. Hän ikään kuin kuorruttaa meidän Siskojen tekemän kakun. Ja meihin Siskoihin siis kuuluu tietenkin myös muita esitystä rakentavia henkilöitä, kuten äänisuunnittelijamme Eero (Auvinen), valosuunnittelija Japi (Jarmo Esko) ja pukusuunnittelija Tuomas (Lampinen). Hieno ryhmähenki tuntuu harjoituksissa. Meille on tullut tavaksi voimaannuttaa toisiamme sanomalla “sä olet upee, just tommosena”. Tämä on sellainen suuren välittämisen ryhmä, missä on etuoikeus työskennellä.
Onko sinulla terveisiä yleisölle, joka odottaa esityskauden alkamista?
Tulkaa, tulkaa sydän ainakin raollaan, jos ei ihan apposen auki.
Kysy siskoiltaAvautuu uuteen välilehteen kantaesitys nähtiin Turun Kaupunginteatterissa syksyllä 2021.