Cabaretin uusi tähti: Otto Rokka
Otto kertoo käyneensä hiljattain autokaupoilla, sillä roolit Cabaret-musikaalissa Turussa ja Ronja, Ryövärintyttäressä Helsingissä Kansallisteatterissa aiheuttavat tiuhaa siirtyilyä kaupunkien välillä. Luppoaikaa on vähän ja haastattelu tehdäänkin kampaamossa, jossa naamioitsija Aki-Matti Kallio on juuri aloittelemassa Oton hiusten värjäämistä ja leikkaamista Cliffordin roolia varten.
Otto, mitä teit 10 minuuttia sitten?
“Olin hetken jauhamassa kuulumisia Matti Leinon kanssa. Hän esiintyy Solariksessa ja pukkarimme ovat vierekkäin.”
Mistä tulet Turun Kaupunginteatterille?
“Tähän pitää tietysti vastata Lahesta, etteivät vanhat kaverit luule, että on noussut hattuun ja pitäisin itseäni jotenkin stadilaisena. Mutta viimeisimmät vuodet olen opiskellut ja työskennellyt Helsingissä. Heti Cabaretin ensimmäisten esitysten jälkeen matkustan Kansallisteatterille, jossa odottavat lämmitysharjoitukset jo viime syksynä ensi-iltansa saaneesta Ronja, ryövärintyttärestä. Aloitan myös kaksivuotisen kiinnityksen Suomen Kansallisteatterin näyttelijäkaartissa marraskuussa!”
Miltä tuntui tulla Turkuun töihin?
“Tämä ensimmäinen kerta täällä lähti hyvin, on tosi tervetullut olo. Tykkään tästä teatterista, täällä on ammattimainen meno ja kaikki sujuu. Ennen kuin asiaa ehtii pyytää, se on jo kädessä. Ja koko Cabaret-porukka otti meidät uudet tekijät lämpimästi mukaan.”
Miten Cliffin rooli on lähtenyt rakentumaan?
“Näin Cabaretin joskus Lahdessa ja tämän Jakob Höglundin ohjaaman version Turussa. Jakob sanoi, ettei tarvitse välttämättä katsoa videotallenteita ja ottaa mallia aiemmasta esityskaudesta, vaan saan vapauden luoda ja tulkita roolia ihan omalla tavallani. Meillä on löytynyt lavalla hyvä yhteys Sally Bowlesia näyttelevän Anna Victoria Erikssonin kanssa. Mutta ne pyörivät lavat ja koreografiat… Niitä joudun treenaamaan kotona ruokapöydän ääressäkin. Etenkin etunäyttämöllä rivissä tehtävä nopea kickline-koreografia on haastava. Siitä kun ehtisi vielä ennen ensi-iltaa saada kauhun pois silmistä ja rentoutta tekemiseen.”
Entäpä musikaalin musiikki?
“Musiikki jää minulle helposti päähän, sillä olen aina tehnyt musaa, laulanut kuoroissa ja soolona. Cabaretissa laulamani biisin opettelin jo aukkareita (roolinhakutilaisuus) varten, joten se oli tuttu. Tykkään siitä, että tätä musikaalia ei tehdä mitenkään kohotetussa tyylilajissa, vaan saan keskittyä ensisijaisesti aitoon näyttelemiseen, vaikka laulua ja liikettäkin on paljon.”
”Niin tämähän on draamamusikaali. Niitä on minustakin ihana tehdä”, huudahtaa Fräulein Schneideria esittävä kollega Sinikka Sokka viereisestä kampaamotuolista. Molemmilla on parhaillaan kiire oman roolihahmonsa viimeistelyssä ennen parin viikon päässä siintävää ensi-iltaa.
Naamioitsija Aki-Matti Kallio värjää Otto Rokan hiuksia teatterin kampaamossa Cliffin roolia varten.
Otto, mikä on ollut yllättävin hetki harjoituskaudella?
“Bändin tulo mukaan harjoituksiin, se sai biisit jysähtämään. Aiemmin harjoittelimme pianon säestyksellä.”
Ensi-iltaan on vielä tovi, mikä jännittää ja innostaa eniten juuri nyt?
“No vähän jännittää millainen tästä tukasta tulee, kun mulletti lähtee. Ja nyt kun me olemme harjoitelleet Cabaretin loppukohtauksia, niin olen tavallaan innoissani siitä, miten hirvittävällä tavalla musikaali osuu Suomen tämänhetkiseen poliittiseen tilanteeseen. Se innostaa kertomaan tämän tarinan yhä uudestaan ja uudestaan.”
Koronan jalkoihin jäänyt Cabaret-musikaali saa innokkaasti odotetun uusintakauden Päänäyttämöllä 30.8.2023 alkaen. Varmista paikkasi musikaalin katsomoon heti! Lisätiedot ja liput tästä.