Teatterin ympäristössä rakennetaan, mikä vaikuttaa liikennejärjestelyihin. Näin tulet meille.

Nainen hymyilee kameralle lämpiön pianon edessä

Cabaret’n superfani Elise

Teatterin superfaniksi voi kasvaa lähes kertaheitolla, sen Elise Pihlajaniemi huomasi istuessaan yksin Turun Kaupunginteatterin katsomossa itkemässä.

Pari vuotta myöhemmin Elise ei edes muista, millaista elämä oli ilman teatterin tarjoamaa hengähdystaukoa. Hän on kasvatustieteen väitöskirjatutkija ja historianopettaja, joka opiskelee myös arkeologiksi, on maatilayrittäjä ja kasvattaa viittä lastaan Pohjois-Pohjanmaalla – niitä taukoja arjesta siis vaalitaan! Hänen fanittamisensa alkoi Hiljaiset sillat -musikaalista ja on jatkunut tiiviinä katsojasuhteena eri esityksissä. Ylitse muiden niistä on kuitenkin Cabaret.

Elise, oletko mielestäsi superfani?

Kyllä taidan olla, vaikka se tuntuu vähän nololtakin, kun en ole enää teinityttö. Mutta Cabaret’n näytöksissä olen huomannut, etten ole ainoa. Fanittaminen sai uuden ulottuvuuden Kit Kat Clubeilla eli Cabaret-jatkoilla, kun pääsin tutustumaan näyttelijöihin ja muihin ”sarjakatsojiin”.

Mitä kaikkea fanitat?

Lapsena oli Titanic-elokuvaa ja muitakin hurahduksia. Mutta tässä elämänvaiheessa nämä Turun musikaalit ja näyttelijät antavat eniten iloa ja elinvoimaa elämääni. Vaikka olen teatterin uusherännäinen, olen nauttinut jo moneen kertaan Hobitista, Hiljaiset sillat-musikaalista, Solariksesta, Viirusta ja Pesosesta, Nokiasta, Pikku naisista… Vaikka on kiva odottaa joulua, niin kyllä me perheen nuorison kanssa odotamme enemmän Cabaret’n näkemistä taas välipäivinä. Ja viimeiseen näytökseen 23.2. meillä on myös liput varattuna, tullemme isolla porukalla itkemään. Tai siis nauttimaan! Mutta varmasti myös itkemään.

Mikä saa sinut yleensä innostumaan esityksistä?

Musiikki ehdottomasti. Ja jotkut näyttelijät, jos kemia jotenkin kohtaa heidän kanssaan. On ollut mahtavaa nähdä esimerkiksi Linda Hämäläisen keskenään todella erilaiset roolityöt Cabaret’ssa ja Pikku naisissa ja Minna Hämäläinen ensin lastenesityksen kanana ja sitten musikaalivamppina. Oli myös hienoa, kun neljännellä Cabaret’n katsomiskerrallani Miko Helppi kysyi väliaikanumeron alkaessa, kuinka mones Cabaret se minulla jo oli. Ihanaa, kun näyttelijät ottavat yleisön huomioon!

Muuttuvatko esitykset mielestäsi kauden mittaan?

Isoimman muutoksen esityksiin tuo minusta yleisö. Välillä se ei oikein syty mukaan, välillä taas olemme kaikki yhdessä ihan liekeissä jo alusta alkaen. Jonkun näyttelijän kasvun rooliinsa voi nähdä myös, jos pääsee näkemään esityksiä ihan alusta saakka. Ja onhan jokainen esitys aina omanlaisensa, jokaisessa odottaa, miten tutuksi tulleet kohtaukset tai musiikkinumerot menevät tällä kertaa. Ja voi sitä muuttua itsekin ja huomata, että joku esitys paljastaa uuden puolen itsestä; minulle kävi niin Cabaret’n kohdalla.

Mikä Cabaret’ssa on parasta?

Kaikkihan siinä on huikeaa! Mutta ehkä se, miten hyvin se kuvaa elämää. Toisaalta antaa mennä vaan -juhlintaa, toisaalta synkkyyttä ja asioita, joista ei sovi vitsailla. Miten hyvin ne ääripäät nivoutuvatkaan yhteen.

Suosikkinäyttelijäsi juuri nyt?

Miiko Toiviainen, hän on aivan armoitettu stara. Mutta koko Cabaret ensemble on super! Erityisesti ihailen joka kerta sitä, miten Anna Victoria Eriksson ottaa karismallaan ja laulullaan omakseen koko yleisön.

Missä seurassa käyt mieluiten teatterissa?

Yksin on kiva käydä, silloin saa eläytyä ihan rauhassa ja tulee tunne, että nämä esittävät tätä juuri minulle. Mutta se riippuu paljon esityksestä, Cabaret’ssa kokemus on paras jaettuna ystävän tai teini-ikäisten lasteni kanssa. Olen ”aivopessyt” lapsianikin siihen, että teatteriin tuleminen olisi luonnollista ja kuuluisi arkeen.

Miten valmistaudut teatterikäyntiin?

On ihanaa, kun teatteri ottaa huomaansa jokaisen ihan sellaisena kuin on, eikä sitä varten tarvitse laittautua tai valmistautua. Se on enemmän sellaista henkistä valmistautumista, kun tietää, että kohta saa olla kolme tuntia ihan rauhassa, eikä tarvitse miettiä mitään muuta, kuin sitä tarinaa. Nyt tuntuukin ihan hullulta, että miten sitä on jaksanut elää ilman teatteria…!

Mikä on teatterikäyntisi kohokohta?

Monesti laitan viestiä puolisolle, että nyt olen taas täällä ja hengitän tätä teatterin tuoksua. Siinä on ainakin kahvia, savukonetta… Sitä kun saisi pullotettua. Ja sitten se tunne, kun laskeutuu Päänäyttämön portaita omalle paikalleen ennen kuin kaikki alkaa.

Hienoin hetkesi teatterifanina?

Se oli ehkä Kit Kat Clubilla, kun ehdin vaihtaa pitkään ajatuksia Stefan Karlssonin, Linda Hämäläisen ja Miko Helpin kanssa. Sain tavata näyttelijän, en vain roolihahmoa. Cabaret´n loppukohtaus kuuluu myös kaikkein vaikuttavimpiin hetkiin teatterissa.

 

Pääkuvassa Elise Kit Kat Clubilla 25.11.

Cabaret-musikaalin ehtii nähdä Turun Kaupunginteatterissa vielä 23.2.2024 asti.

 

Lue muut superfanien haastattelut

Emeritusprofessori Pekka pitää Turun Cabaret’a täydellisenä.

Joakim sai Cabaret’sta potkua tähdätä näyttelijäksi.

Heli maustaa keskusteluja musikaalien dialogilla.

Annika istahtaa toistuvasti eturiviin Cabaret-asussaan.