Teatterin ympäristössä rakennetaan, mikä vaikuttaa liikennejärjestelyihin. Näin tulet meille.

Mieskatsoja yhteiskuvassa kahden näyttelijän kanssa ramppirajalla

Cabaret’n superfanit: Pekka

Emeritusprofessori kertoo, miksi tämä musikaali vetää hänet eturiviin yhä uudestaan.

Pekka Tuominen tervehtii tuttavallisesti monia Cabaret’n perjantainäytökseen tulleita teatterin aulassa ja lämpiössä. Tuttuja ovat niin lippukassan ja narikan väki, muut eturivin vakiokatsojat ja yhteiskuvaan yhyttämämme näyttelijät Otto Rokka ja Miiko Toiviainen. Ei ihme, sillä Pekka on nähnyt tämän musikaalin jo 11 kertaa. Hän on emeritusprofessori, jolle Turun Kaupunginteatterin Cabaret kolahti jo sen ensimmäisellä esityskierroksella vuonna 2020. Cabaret ei ole ainoa hänen fanittamansa esitys, mutta se on ehdottomasti erityinen.

Pekka, miksi tämä tarina kiehtoo sinua?

”Esitys pelittää niin hienosti monilla eri tasoilla. Mukana on esimerkiksi nuoren parin lempeä, senioriparin rakkauden kaipuuta, kirjailijan biseksuaalisuutta ja tunteiden vuoristorataa, Kit Kat Klubin vapaamielistä tunnelmointia, sodan uhkaa, natsien pelottavaa valtaannousua ja sille silmien ummistamista ennen kuin on liian myöhäistä.”

Oliko Cabaret tuttu sinulle jo ennen Turun versiota?

”Oli, mutta Turussa se on huippuunsa hiottu täysosuma ihan kaikilta osin. Ohjaaja sekä koreografi Jakob Höglund on saanut isosta tiimistään uskomattoman paljon irti. Tämä Turun setti on maailmanluokan huippuesitys. Se ohittaa kirkkaasti kaikki muut näkemäni lukuisat kotimaiset ja kansainväliset toteutukset.”

Mitä erityistä näet tässä Turun versiossa?

”Koko porukka on mukana niin täysillä ja jokainen yksityiskohta on tarkkaan hiottu. Jatkuvasti tapahtuu myös lavan laidoilla sekä näyttämöä kiertävän lavan rakenteissa. Ja tunnelman muutos esityksen edetessä on raju, hieno toteutus.

Mitä muistat viimeksi ihailleesi katsomossa?

”Sitä, miten tanssin ja laulun lisäksi tanssijat myös soittavat. Se on hurjan harvinaista. Soitinvalikoima on myös hämmästyttävän monipuolinen. Aivan erityisesti minusta esiin nousee haitaria soittava Katariina Lantto (Helga), jonka vaimenevaan sooloon koko esitys traagisesti päättyy.”

Ketkä muuten ovat suosikkihahmojasi musikaalissa?

”Anna Victoria Eriksson on hurmaavan salaperäisen kiehtova Sally Bowles. Sinikka Sokka on topakka ja rakkauttakin kaipaava Fräulein Schneider. Otto Rokka loistaa ja tekee häikäisevän monipuolisen roolihahmon kirjailija Cliffinä. Alun hiukan ujo ja hämmentynyt Cliff muuntuu esityksen aikana vahvasti kantaa ottavaksi. Miiko Toiviainen on unelmaroolissaan ylivertainen koko ajan tilannetta tarkkailevana Seremoniamestarina. Taitavampaa esittäjää tähän rooliin ei mistään löydy.”

Mikä saa sinut varaamaan paikan eturivistä yhä uudestaan ja uudestaan?

”Minusta koko Turun esityksen sanoman voisi tiivistää Seremoniamestarin sanoilla Ein bischen Verständnis – Leben und leben lassen! Tämä optimistinen toivomus ja kaikilta osin upean loistelias kokonaisuus saa minut tulemaan saliin yhä uudelleen.”

 

Kuvassa poseeraavat Otto Rokka (Clifford Bradshaw), Pekka Tuominen ja Miiko Toiviainen (Seremoniamestari) hetkeä ennen esityksen alkamista.

Cabaret-musikaalin ehtii nähdä Turun Kaupunginteatterissa vielä 23.2.2024 asti.

 

Lue muut superfanien haastattelut

Eliselle teatteri on huilia suurperhearjesta ja opiskelusta.

Joakim sai Cabaret’sta potkua tähdätä näyttelijäksi.

Heli maustaa keskusteluja musikaalien dialogilla.

Annika istahtaa toistuvasti eturiviin Cabaret-asussaan.