Teatterin ympäristössä rakennetaan, varaathan aikaa saapumiseen. Näin tulet meille.

Punasävyinen kuva synkästä miehestä

Eero Aho palaa Turkuun!

Hornaan sopusointu, valta ahneudelle! Keväällä 2025 on luvassa Eeron suosikki Shakespeare-näytelmistä, Macbeth.

Eero Aho teki selvää jälkeä Hamletin isäpuolena ja Don Juanina Turun Kaupunginteatterissa vuonna 2019, yleisö rakastui. Teatterilta on sen jälkeen kyselty tasaiseen tahtiin, milloin Eero palaa Turkuun, mutta näyttelijä on ollut kiireinen pääkaupunkiseudun näyttämöillä sekä Komisario Koskinen -sarjan ja Kullervo-elokuvan kuvauksissa. Vaan nyt täytetään turkulaisyleisön toiveita; Eero Aho palaa Päänäyttämölle Macbethin nimirooliin kevääksi 2025. Silloin nähdään William Shakespearea väkevimmillään, kun Macbeth juonittelee vaimonsa (Riitta Salminen) kanssa itsensä kuninkaaksi. Kari Heiskasen ohjauksessa sotaisaa juonta käsitellään tarantinomaisen reippain ottein. Kysyimme Eerolta syksyn kuulumisia ja ajatuksia tulevasta roolista:

Eero, miten syksy rullaa ja mitä kaikkea sinulla on nyt työn alla? 

Nyt viimeisimpänä olen valmistautunut Kullervo-elokuvaan. Olen käynyt Untamon roolia varten ratsastustunneilla, treenannut taistelukoreografin kanssa miekkailua, hikoillut puntilla ja ollut nälissäni. Kari [Heiskanen] meinasi, että kovassa kunnossa olemisesta voi olla hyötyä Macbethissa. Mutta joo, nyt on paljon kuvauksia. Talvella Turussa on sitten taas omat kiireensä, kun alkaa teatterin kaksiosaiset työpäivät ja iltanäytökset. 

Olet freelancer-näyttelijä, huolestuttaako kulttuurin rahoituksesta leikkaaminen? 

Oma työtilanteeni on hyvä, mutta nuorempien tekijöiden puolesta joo. Miten sinä valmistuttuasi vaikka ohjaajaksi tai näyttelijäksi pääset mihinkään töihin, kun kaikki tahot joutuvat supistamaan ja varmistelemaan tuotantojaan? Ei siinä ole mitään järkeä, kun säästö on niin minimaalinen ja kulttuuri tuottaisi oheispalvelujensa muodossa niin paljon muillekin aloille. AV-puolellakin tuotantotuet annetaan kuitteja vastaan, joten tukiraha virtaisi suoraan kuvauslokaation yrityksille. Ketuttaa, kun yritystuet eivät ole mitenkään suhteessa kulttuurin saamaan tukeen. Valtiontalouden mittakaavassa kulttuurista säästettävät 17 miljoonaa eivät paljon hetkauta, mutta kulttuurikentällä rahalla tehtäisiin paljon.  

Edessäsi on paluu Turkuun ja William Shakespearen Macbethin nimirooli, mitä odotat siltä? 

Nyt olen ollut niin kiinni kuvauksissa, etten ole vielä miettinyt tulevia. Tai Macbethin tekstin kyllä opettelin ulkoa jo kesällä, en jaksa syksyllä enää tavata repliikkejä. En osaa käyttää plaria [eli näytelmätekstiä] harjoituksissa tai opetella vuorosanoja harjoitusten jälkeen. En kuitenkaan mieti toteutusta sen enempää, otan vain roolihahmoni sanat ja ajatukset haltuun. Varsinaisesti Macbethin rooli alkaa muotoutua vasta Tuomas Lampisen vaatteiden, Karin ohjauksen ja vastanäyttelijöiden myötä. 

Millaisista rooleista nautit eniten tekijänä? 

Nautin mistä vain rooleista, kunhan näytelmä on hyvä ja sitä on tekemässä mukavia ihmisiä. Rooli on sivuseikka, jos yhteinen tavoite on kunnianhimoinen ja siitä saadaan kiinni. Näin kokeneempana näyttelijänä nautin eniten siitä prosessista ja yhdessä tekemisestä. 

Mitä Shakespearen näytelmiä olet tehnyt aiemmin?  

Tein Macbethin ensimmäisen kerran jo ennen Teatterikorkeakoulusta valmistumistani Lepakossa. Siinä oli silloin mukana Mikko Kouki, Samuli Edelmann ja Liisa Mustonen. Hamletin ja Kuningas Learin Edmundin roolin olen tehnyt myös, mutta tykkään Macbethista kaikkein eniten, se on sopivan kompakti näytelmä.  

Onko se aina tapaus, kun tehdään Shakespearea? 

On se, mutta välillä myös naurattaa, kun huomaa, miten ennakko-odotus on suuri, mutta tieto näytelmästä vähäinen. Siksi on hyvä, että näitä yhä edelleen tehdään teattereissa. 

Mitä odotat ohjaaja Kari Heiskasen kanssa työskentelyltä? 

Olemme tehneet Karin kanssa kymmenisen näytelmää yhdessä, Teatterikorkeasta asti. Sitä en tarkalleen vielä tiedä, mitä tällä kertaa on tulossa, mutta minulle on lupailtu suunnittelijoiden taholta hyviä juttuja. Minulla on Kariin vahva luottamus, hän on idearikas ohjaaja. Odotettavissa on aika varmasti hallittua kaaosta. 

Yleisö muistelee esittämääsi Don Juanin roolia edelleen, millaisia muistoja sinulle itsellesi jäi Turusta? 

Don Juanin rooli oli ihana, kun sai kerrankin tehdä näyttämöllä mitä mieleen juolahti, olla kukkona tunkiolla. Sääli, että korona katkaisi esityskauden ja esti yleisöön hyppimisen. Meillä oli esityksissä lystikäs meininki näyttelijöiden ja yleisönkin kesken.  

Eero Aho Don Juanina 2019.

 

Mitä turkulaisyleisön sopii tällä kertaa odottaa? 

No nyt on luvassa laadukasta draamaa, kannattaa tulla katsomaan. Innolla odotan itsekin, mitä me saamme keväälle aikaiseksi.  

 

Ohjelmistossa

Macbeth

Ensi-ilta 31.1.2025